Diesel-Serwis

Bosch opracowuje coraz bardziej kompleksowe układy wspomagające, które w lepszym stopniu chronią pieszych i pomagają urzeczywistnić wizję bezwypadkowej jazdy. W nowym campusie badawczym firmy Bosch w Renningen, pod Stuttgartem naukowcy pracują nad układem, który już niedługo znajdzie zastosowanie w praktyce.

W przypadku zagrożenia kolizją z pieszym nowy układ pomoże kierowcom zarówno wyhamować pojazd, jak i ominąć pieszego. Jeżeli kolizji z pieszym nie uda się uniknąć poprzez wyhamowanie pojazdu, układ wspomagający szybko obliczy drogę ominięcia pieszego. Po rozpoczęciu manewru układ będzie wspomagał kierowcę w kierowaniu pojazdem. – Jeżeli kierowca zareaguje co najmniej na pół sekundy przed kolizją, układ wspomagający będzie w stanie zapobiec kolizji w 58%, co pokazały nasze badania – wyjaśnia kierownik projektu dr Lutz Bürkle z centralnego działu badań i rozwoju. Bosch planuje wprowadzenie układu do produkcji seryjnej w 2018 roku.

Technologia wybiegająca o sekundę w przyszłość
Do przetestowania nowej technologii Bürkle i jego interdyscyplinarny zespół skonstruowali pojazd badawczy. Jego głównym elementem jest kamera stereowizyjna Bosch, stosowana już w seryjnych modelach pojazdów. Kamera umieszczona za przednią szybą, w okolicy lusterka wewnętrznego, przekazuje trójwymiarowy obraz przestrzeni przed pojazdem i rozpoznaje pieszych, samochody nadjeżdżające z naprzeciwka oraz przeszkody na jezdni. Komputer znajdujący się w bagażniku pojazdu badawczego analizuje informacje. Jeżeli w polu widzenia kamery pojawi się pieszy, system obliczy prawdopodobieństwo kolizji oraz możliwą drogę ominięcia pieszego.
Wszystkie te czynności wykonywane są błyskawicznie, około dziesięciu razy na sekundę. Poważnym wyzwaniem jest przy tym właściwa interpretacja obrazu z kamery oraz sytuacji na drodze. – Aby jak najdokładniej zaplanować możliwą drogę ominięcia, musimy na przykład przewidzieć, gdzie po upływie jednej sekundy znajdzie się pieszy – wyjaśnia Bürkle. Stworzenie odpowiednich algorytmów to istota prowadzonych prac. Pomocne są w tym kompetencje firmy Bosch w dziedzinie oprogramowania, które przedsiębiorstwo stale rozwija.

Kluczowe kompetencje dla koncepcji zautomatyzowanej jazdy
Analizując dane z obrazów, badacze Bosch wnoszą także ważny wkład w rozwój koncepcji zautomatyzowanej jazdy. Od 2020 roku po autostradach będą poruszać się samochody wyposażone w funkcję automatycznego pilota, która nie będzie wymagała stałego nadzoru kierowcy. Podstawowym warunkiem działania tej funkcji jest m.in. dokładny obraz otoczenia pojazdu, który powstaje na podstawie sygnałów otrzymywanych z różnych czujników. Oprócz czujników średniego i dalekiego zasięgu, Bosch wykorzystuje tutaj także kamerę stereowizyjną oraz swój know-how w dziedzinie przetwarzania obrazu.
Priorytetem Bosch podczas prac nad funkcją zautomatyzowanej jazdy jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na całym świecie co roku ginie w wypadkach około 1,3 miliona ludzi. W 90% przyczyną wypadku jest błąd ludzki. W trudnych i mało przejrzystych sytuacjach na drodze funkcje wspomagające mogą przyczynić się do ratowania życia.

Zanim funkcja zautomatyzowanej jazdy trafi do produkcji seryjnej, Bosch planuje wprowadzić na rynek szereg praktycznych układów wspomagających. Analiza obrazu i obliczenie drogi omijania można wykorzystać np. przy funkcji wspomagającej podczas przejazdu drogami lub ulicami o ograniczonej szerokości. Szczególnie w miastach częstym widokiem są ulice zastawione po obu stronach parkującymi samochodami. Obraz z kamery stereowizyjnej mógłby w takim przypadku dostarczyć kierowcy ważnych informacji. Komputer przeanalizuje dane, a asystent tak pokieruje elektrycznym układem wspomagania kierownicy, żeby umożliwić bezkolizyjny przejazd. – Przykłady te pokazują, w jaki sposób poruszanie się po drogach może być bezpieczniejsze dzięki czujnikom, oprogramowaniu oraz know-how w dziedzinie przetwarzania obrazu – mówi dr Michael Bolle, dyrektor centralnego działu badań i rozwoju spółki Bosch.

Współpraca przedsiębiorców z naukowcami
Funkcje takie, jak asystent hamowania awaryjnego i omijania oraz asystent przejazdu w warunkach ograniczenia szerokości jezdni powstają w ramach projektu „UR:BAN“ finansowanego ze środków publicznych. W projekcie tym bierze udział 31 partnerów, wśród nich producenci samochodów i części samochodowych, firmy elektroniczne, komunikacyjne i programistyczne, uniwersytety, instytuty badawcze i miasta. Celem współpracy jest opracowanie układów wspomagających i systemów zarządzania ruchem do zastosowań w środowisku miejskim. Od strony finansowej projekt wspiera federalne ministerstwo gospodarki. Ponieważ ścisła współpraca przedsiębiorców z naukowcami umacnia innowacyjność, firma Bosch współpracuje z blisko 250 uniwersytetami i instytucjami badawczymi na całym świecie.
Źródło: http://www.klubexpertabosch.pl